Wie ben ik?

Persoonlijk

Wie ben ik?

Opleidingen

Mijn naam is Nienke Nijenhuis-de Vries, moeder van drie jonge kinderen, leerkracht in het basisonderwijs en kinder- en breincoach. Tot op de dag van vandaag sta ik nog steeds met veel plezier voor de klas. Maar na 10 jaar in het basisonderwijs, wil ik nog meer kunnen betekenen voor kinderen. In het onderwijs merkte ik, dat ik mij graag verder wilde ontwikkelen zodat ik nog meer kan aansluiten bij wat een kind nodig heeft. Daardoor besloot ik om verschillende opleidingen te doen en kinder- en breincoach te worden.


In 2013 ben ik moeder geworden van Jake en in 2016 van de tweeling Kate & Bruce. Bij de geboorte kwamen wij erachter dat Bruce het Syndroom van Down heeft. Daardoor kwam ik in een andere, buitengewone wereld terecht en heb ik allerlei opleidingen en cursussen gedaan om te leren omgaan met het Downsyndroom.


Bruce is een heerlijk vrolijke jongen die geniet van elke dag. Hij ontwikkelt zich op een eigen manier en op zijn eigen tempo. De ontwikkeling van Bruce gaat niet vanzelf en wij moeten dit elke dag weer stimuleren en input geven. Door veel te oefenen en vooral goed te kijken wat Bruce op dat moment nodig heeft, maakt Bruce hele mooie stappen in zijn ontwikkeling.


Doordat ik dit nu beleef met mijn eigen zoon wil ik wat betekenen voor andere kinderen, ouders en scholen.


Door mijn ervaringen wil ik mij gaan inzetten om kinderen meer te geven dan wat het huidige onderwijssysteem te bieden heeft.

Na de IPABO in 2009 afgerond te hebben, ben ik als leerkracht gaan werken in het basisonderwijs in Purmerend en Amsterdam. Vrij snel ontdekte ik dat mijn kennis op pedagogisch vlak te beperkt was. De PABO richt zich vooral op het leren en minder op pedagogiek.

Ik vind het belangrijk om een band met het kind op te bouwen, om het vertrouwen te geven en het te leren kennen. Een kind moet zich gehoord en gezien voelen. Door een goede relatie op te bouwen, leer je een kind kennen en kom je er sneller achter wat het nodig heeft om zich te kunnen ontwikkelen naar beste vermogen.

 

Om dit te kunnen bereiken met kinderen ben ik gestart met de aanvullende cursus “Pedagogisch Tact”. Daarna ben ik de cursus “Happy Coach” (kindercoaching) gaan doen en heb hierdoor geleerd kinderen te coachen en onderliggende problemen boven te halen. Door de invoering van Passend Onderwijs in 2014 vond ik het een absolute noodzaak om meer kennis te vergaren over leer- en gedragsproblemen die ik dagelijks in mijn klas tegen kom. Om een goede mix te kunnen maken tussen leren en gedrag, ben ik de opleiding tot “Breincoach” gaan doen en aansluitend daarop de cursus “Leren leren”. Afgelopen voorjaar heb ik mijn vaardigheden hierin verdiept door de cursus “Teken Je Gesprek” te volgen, waarbij je door middel van tekeningen met de kinderen tot acties en daardoor gedragsverandering komt.

 

Als ouder van een kindje met het Syndroom van Down heb ik de cursussen “Kindergebarentaal”, het “Hänen-programma voor jonge kinderen met een taalachterstand” en “Leespraat” gevolgd. Elke dag maak ik gebruik van de vaardigheden die ik hier geleerd heb.

 

Mijn visie is dat ieder kind uniek is en zelf kan aangeven wat het nodig heeft om zich te ontwikkelen.

Ik zie en begeleid dit proces op een passende manier, met maatwerk.