Wat kan ik voor jou betekenen?

"Leren, Groeien, Stralen"

Wat biedt BuitengewoonbyNienke?

BuitengewoonbyNienke biedt maatwerk en gelooft dat je samen meer kunt bereiken dan alleen. BuitengewoonbyNienke gebruikt hiervoor verschillende werkwijzen.

Samen kijken wij welke manier van werken bij jou past.

Ondersteuning bij de uitvoering van Passend onderwijs

Mijn wortels liggen in het basisonderwijs.

Door de verschillende cursussen en opleidingen die ik heb gevolgd, ben ik breed onderlegd en kan ik leerlingen, leerkrachten en scholen ondersteunen bij individuele leerlingen die vastlopen in het reguliere onderwijsaanbod.


Mijn ondersteuning kan gericht zijn op individuele leerlingen, maar ik kan ook een groepje begeleiden.

De situatie op school bepaalt of ik mijn ondersteuning binnen of buiten de klas uitvoer. Bij een intakegesprek brengen we deze onderwijsbehoeften in beeld.

Bijles

Hoort u bij een schoolgesprek dat het niet goed loopt bij een bepaald vakgebied?

Vertelt uw kind thuis te worstelen met de leerstof?

Maakt u zich zorgen om de leerontwikkeling van uw kind?

Bij BuitengewoonbyNienke wordt er ook bijles gegeven. Ik kan bijles bieden bij alle schoolvakken die worden aangeboden in het basisonderwijs en in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Bij een eerste kennismaking kijken wij met elkaar (kind, ouders en professional) waar het kind behoefte aan heeft.

Breincoach

Heeft u weleens het gevoel dat uw kind meer kan dan het laat zien op school of in de klas? Dat het kind ondanks het harde werken, daarvoor lang niet altijd wordt beloond? Breincoaching is maatwerk wanneer kinderen vastlopen in het dagelijkse onderwijs.

Elke leerling heeft talent om te kunnen leren. Ieder op zijn/haar eigen manier.

Als breincoach kijk ik, samen met de ouders, leerkracht en het kind, wat hij/zij nodig heeft. Uit onderzoek is gebleken dat de executieve functies bij niet alle kinderen goed ontwikkeld zijn. Executieve functies zijn de processen die ervoor zorgen dat activiteiten gepland en uitgevoerd kunnen worden. Dit zijn bijvoorbeeld: 


  • impulsbeheersing (leren nadenken voor je een beslissing neemt) 
  • concentratie (zaken kunnen onthouden, je aandacht kunnen vasthouden en verdelen) 
  • flexibel zijn (met tegenslag om kunnen gaan)
  • stellen van prioriteiten (plannen, structureren en organiseren)
  • een positief zelfbeeld hebben
  • gemotiveerd zijn


Door middel van breincoaching leren kinderen deze functies te trainen en toe te passen. Deze training legt een stevige basis voor het begrijpen/onthouden van de lesstof en zelfstandig werken, waardoor het leren op school wel lukt. En, heel belangrijk, kinderen krijgen weer plezier in leren, waardoor het zelfvertrouwen groeit!

Leren Leren

Hoe pak je het leren van een toets aan? Hoe zorg je ervoor dat je informatie onthoudt? Hoe onderscheid je hoofdzaken van bijzaken? Heb je hier moeite mee? Wellicht is Leren Leren dan iets voor jou!

 

Door het toepassen van de 'Leren Leren methode' krijgen kinderen meer grip op de lesstof, door te leren leren op een manier die beter bij hen past. Dit gebeurt op een multi-zintuigelijke manier, zodat hun creativiteit en verbeeldingskracht ingezet kan worden. Dit bevordert het begrijpen van de lesstof. Er wordt veel aandacht besteed aan o.a. plannen en organiseren, structureren en gemotiveerd werken. Dat vertaalt zich in het algemeen in meer plezier in het leren en hogere resultaten.

Teken je gesprek

Teken Je Gesprek (TJG) is een methode om een gesprek visueel te maken. Met symbolen, kleuren en kernachtige beschrijvingen maak je een gestructureerd verslag van wat er verteld en gedeeld wordt door het kind. TJG kan bij kinderen vanaf 7 jaar ingezet worden. Een gesprekstekening geeft overzicht en de mogelijkheid om zelf de oplossing te vinden. Het mooie bij deze techniek is, dat het kind de regie heeft over de inhoud van de tekening. Het kind bepaalt de kleur en de woordkeus, waardoor het eerder bereid is nieuw gedrag uit te proberen en te oefenen.

Teken Je Gesprek kan ingezet worden bij onder andere de volgende onderwerpen: TJG over gedrag, TJG over faalangst, TJG over werkhouding en TJG over allerlei levenszaken.